Mis en avant

Els Gegants de la Catalunya del Nord

CIUTAT / VILLEGEGANTS / GEANTS
Argelès sur Mer
Argeles de la Marenda
Sant COSME

Sant DAMIA

Canet en Roussillon
Canet de Rosselló
GUILLEM III de Canet

GUERALDA de Rocabertí
Elne
Elna
MIRÓ El VELL i QUÍXOL 
ELISABETH EIDEBENZ 


GODLANA / ANNIBAL BARCA / SURUS / BANDELETTES

Font-RomeuPIERRE
de Coubertin

Les Angles
Els Angles
LLARET
AUDE


FLOR DE NEU / ELOY (le bœuf)
EL PORRER / LA PETITE REINE

Le Soler
El Soler
PEP le Montagnard
& MARISOL


JAUMET & CHUPETA

Perpignan
Perpinyà
JAUME II de Mallorca
ESCLARMONDE de Foix


GALDRIC
L’HORTOLANA del Vernet
SANCIA

Esbart Juventut
de Perpinyà
JOAN

ANNA

Ortaffa
Ortafà
PONÇ


Prades
Prades de Conflent
PERE IV
El Ceremoneu

Prades
Prades de Conflent
PERE II
El Gran

Ria
Ria
MATEU

Rivesaltes
Ribesaltes
GALDRIC TRENCAVENT
RADEGONDE


FARDOLÍ / EL SERENO /
EL BABAU

Saint-Hippolyte
Sant Hipòlit
FRA CABOT
LLEVANTINA


PATOUFET / HIPÓLIT

St Laurent de la Salanque
St Llorenç de la Salanca
ELOI PINO

ESPERANCE HOF

Tautavel
Taltahull
BERNAT DE TALLAFERRO

TODA

Thuir
Tuir
PERE

VICTORIA

ToulougesMATARREC

LLUMINA

Villefranche de Conflent
Vilafranca de Conflent
GUILLEM-RAMON
SANÇA


GRIOTTE
/ VAUBAN / DANTE

El gegantó Ponç d’Otafà

Pons d’Ortaffa, (v. 1170 – v. 1247), en catalan moderne Ponç d’Ortafà, est un troubadour originaire du Roussillon. Fils du seigneur d’Ortaffa, Grimau, et de son épouse Brunissenda. Son plus jeune frère, Pere (Pierre), était archidiacre d’Elne.

Pons d’Ortafa épouse Saurina de Tatzo, du lignage des vicomtes de Roussillon, seigneurs de Tatzo (Taxo d’Avall) dont il a trois enfants: Pons, Grimau et Alisenda. Il rédige son testament le 23 juillet 1240 et le rectifie peu de temps avant sa mort en 1246. Il est inhumé dans la cathédrale d’Elne.

Deux de ses compositions nous sont parvenues. La première est intitulée Enaissi cum la naus en mar était dédié à Berenguer de Palazols (de Palou).

Dans le second poème Si ai perdut mon sabercanso, l’auteur traite d’un amour malheureux qui le pousse à vouloir rejoindre les moines de l’abbaye Sainte Marie de Jau.

Nom du GegantóPONÇ
Hauteur1,80 m
Poids10 kg
Date de créationjuin 2022
Fabriqué àNAVATA

Colla Gegantera d’Argelers de la Marenda

Cosme i Damia

A Argelès, entre 1650 et 1654, une épidémie de peste sévissait dans le village. La légende veut que la maladie se soit arrêtée le jour même de la fête des St Côme et St Damien, après que la population leur ait adressé maintes prières. Cet événement ne pouvait être qu’un miracle. Ils devinrent les Saints patrons de la paroisse (ils sont entre autres les Saints Patrons des barbiers, médecins et pharmaciens). Côme et Damien étaient d’origine arabe, nés à Égée, en Cilicie (Asie Mineure). L’histoire conte qu’ils étaient « fort habiles dans l’art médical ». L’Église honore ces deux saints guérisseurs le 26 septembre. Leurs noms sont inscrits parmi beaucoup d’autres dans les litanies des saints et sont devenus les patrons des Barbiers, Médecins et Pharmaciens. Ils représentent Argelès car son église possède un retable avec deux statues représentant les deux saints ainsi que deux reliquaires en bois doré.

A Argelers, entre el 1650 i el 1654, al poble es va produir una epidèmia de pesta. Diu la llegenda que la malaltia es va aturar el mateix dia de la festa de Sant Cosme i Sant Damà, després que la població els hi hagués dirigit moltes oracions. Aquest esdeveniment només podia ser un miracle. Es van convertir en els sants patrons de la parròquia (són, entre d’altres, els patrons de barbers, metges i farmacèutics).
Cosme i Damà eren d’origen àrab, nascuts a l’Egeu, a Cilícia (Àsia Menor). La història diu que eren « molt experts en l’art de la medicina ». L’Església fa honor a aquests dos sants curats el 26 de setembre. Els seus noms s’inscriuen entre molts altres a les lletanies dels sants i s’han convertit en els patrons de barbers, metges i farmacèutics. Representen Argelès perquè la seva església té un retaule amb dues estàtues que representen els dos sants, així com dos reliquiaris en fusta daurada.

Nom du GéantSANT COSME
Hauteur3,40 m
Poids45 Kg
Date de création2 octobre 2004
Fabriqué àRivesaltes
ParticularitéIl tient un livre de médecine dans sa main. Il était chirurgien.
—————-
Nom du GéantSANT DAMIÀ
Hauteur3,40 m
Poids45 Kg
Date de création2 octobre 2004
Fabriqué àRivesaltes
ParticularitéIl tient un mortier et un pilon. Il était pharmacien.
—————
Capgrossos :  6

Els Gegants de Canet de Rosselló

Guillem II de Canet i Gueralda

Guillaume III était le premier vicomte de Canet. Fils de M. Pons de la Guàrdia, il devient seigneur de la ville vers 1312, à la mort de son frère Raimon. C’était un grand seigneur considéré comme un homme de confiance du roi Sanç de Majorque, qui lui confie la tutelle de son neveu Jaume, âgé de 7 ans, destiné à être son héritier (1322). Cette année là, le roi a déclaré la baronnie de Canet, vicomté. Ce dernier remplacerait celui de Castellnou par de nombreuses dépendances. Guillem, malheureusement, mourut peu de temps après. Son géant a été baptisé dans l’ancien château de Canet, une vielle forteresse qui dominait autrefois l’une des criques les plus hospitalières du lac catalan, également connue sous le nom de Méditerranée. Les deux géants, habillés selon la coutume du XIVe siècle, portent les armoiries de la ville : une fuite sur fond azur sur la couronne des rois de Majorque dont ils étaient vassaux. Guillem est habillé en guerrier et se présente comme un défenseur de la ville de Canet. Il a un pied dans la plaine du Roussillon et un pied dans la Méditerranée. Gueralda de Rocabertí était l’épouse de Guillem, vicomte de Canet en Roussillon, qu’elle épousa en 1310.

Guillem III era el primer vescomte de Canet. Fill del senyor Pons de la Guàrdia, esdevingué senyor de la ciutat als voltants de l’any 1312, a la mort del seu germà Raimon. Era un gran senyor, considerat com home de confiança del rei Sanç de Mallorca, que li confià la tutela del seu nebot Jaume, de 7 anys, que era destinat a ésser el seu hereter (1322). Aquest any, el rei declarà la baronia de Canet en Vescomtat. Aquesta darrera substituiria la de Castellnou amb moltes dependències. Guillem, desgraciadament, mori poc temps desprès. Fou batejat com a gegant en el si mateix del castell mil·lenari de Canet, antiga fortalesa que dominava en temps remots una de les anses més hospitalàries del Llac català altrament dit el Mediterrani. El dos gegants vestits a l’usança del segle XIV porten l’escut de la vila: un fleo sobre un fons d’atzur sobre alçat de la corona dels reis de Mallorca dels quals eren vassalls. Vestit de guerrer, Guillem és presentat com a defensor de la vila de Canet que té un peu en la plana rossellonesa i un peu en el mediterrani.

Nom du GéantGUILLEM III DE CANET
Hauteur 3,30 m
Poids 45 Kg
Baptisé le 10 juillet 1999
Fabriqué à RIVESALTES
—————
Nom du GéantGUERALDA
Hauteur 3,10 m
Poids 35 Kg
Baptisée le 10 juillet 1999
Fabriqué à RIVESALTES

Els Gegants d’Elna

Quíxol i Miró el Vell

Le géant Miró le vieux représente Miró Ier, qui fut comte de Conflent entre 870 et 896, et comte du Roussillon de 878 à 896. Miró, surnommé el Vell (le Vieux ou l’Aîné) était le fils de Sunifred Ier d’Urgell-Cerdagne et de la comtesse Ermessenda. Il était le frère de Guifré el Pelós (Wilfrid ou Joffre le Poilu), fondateur de la dynastie des comtes de Barcelone. Quíxol était l’épouse de Miró le vieux.

El gegant Miró el Vell representa Miró Ier de Rosselló, que va ser comte de Conflent entre 870 i el 896, i de Rosselló des del 878 fins el 896. Miró, anomenat «el Vell», era fill del comte Sunifred Ier d’Urgell-Cerdanya i de la comtessa Ermessenda. Va ser germà de Guifré el Pelós, i fa doncs part de la dinastia dels comtes catalans. La Quíxol era l’esposa del Miró el vell.

Elisabeth Eidenbenz

Enseignante et infirmière suisse, Elisabeth Eidenbenz est née à Wila (suisse) en 1913 et est décédée à Zurich en 2011. Pour protéger les femmes enceintes quittant leur pays pendant la guerre d’Espagne, elle a fondé la Maternité suisse d’Elne (aussi connue sous le nom catalan « Maternitat d’Elna »). Entre 1939 et 1944, près de six cents bébés sont nés dans cette maternité, leurs mères étaient principalement des réfugiées espagnoles fuyant le franquisme, ou des juives ou des Tziganes fuyant l’avancée nazie.

Mestra i infermera suïssa, Elisabeth Eidenbenz va néixer a Wila (Suïssa) l’any 1913 i va morir a Zuric l’any 2011. Per protegir les dones embarassades que abandonaven el seu país durant la guerra d’Espanya, va fundar la Maternitat Suïssa d’Elna. Entre 1939 i 1944, prop de sis-cents nadons van néixer en aquesta maternitat, les seves mares eren principalment refugiades espanyoles que fugien del franquisme, o jueus i gitanos que fugien de l’avanç nazi.

GegantaELISABETH EIDENBENZ
Hauteur3,20 m
Poids33 Kg
Baptisée le9 Décembre 2023
Fabriqué àLES BORGES BLANQUES
ParJordi ARNAU ESPUGA
Flash me
Godlana

La petite géante Godlana, est le fruit d’un projet pédagogique des classes bilingues d’Elne. Elle représente la fille de Miró le vieux et de Quíxol.A la mort de Miró, le comté du Roussillon, réduit à une frange côtière avec la cité d’Elne, reviendra au comte d’Empúries, son gendre, Benció. Ainsi pendant une grande partie du IXe siècle, les comtés d’Empúries-Perelada et du Roussillon seront unis de part et d’autre des Pyrénées. Aujourd’hui, l’ancienne capitale du comté d’Empúries, Castelló, est jumelée avec Elne.

La gegantona Godlana, fruit d’un projecte pedagògic de les classes bilingües d’Elna. Representa la filla de Miró el Vell i de la Quíxol, que va realment exisitir.A la mort de Miró, el comtat de Rosselló, reduït a una franja costanera que incloïa la ciutat d’Elna, va passar al seu gendre Benció. D’aquesta manera, durant bona part del segle IX, els comtats d’Empúries-Perelada i Rosselló seran unificats a banda i banda del Pirineu. Avui dia, Castelló d’Empúries, antiga capital del comtat, és agermanada amb Elna.

GegantonaGODLANA
Hauteur2,11 m
Poids15 Kg
Baptisée le10 Décembre 2011
Fabriqué àNAVATA
ParVENTURA & HOSTA
Annibal Barca

Le petit géant Hannibal Barca représente le célèbre général et homme politique carthaginois, généralement considéré comme l’un des plus grands tacticiens militaires de l’histoire. Lors de la deuxième guerre punique, après avoir évité de s’attaquer aux villes grecques de Catalogne, Hannibal pénètre en Gaule. A la tête de quelques 38 000 fantassins, 8 000 cavaliers et 37 éléphants de guerre, on pense que, après avoir franchi les Pyrénées au col du Perthus et établi son campement près de la ville d’Illibéris (actuelle Elne), il se dirigea sans encombre jusqu’au Rhône. Il y arriva en septembre 218 av. J.-C. avant que les Romains ne puissent empêcher son passage. Le gegantó Hannibal Barca, est le fruit d’un projet pédagogique élaboré avec les 7 classes bilingues de l’école Joseph Néo d’Elne, dirigé par l’atelier Ventura i Hosta de Navata

El gegantó Aníbal Barcà representa el celebra general i polític cartaginès, considerat com un dels més grans tàctics militars de la història, i molt famós, perquè durant la Segona Guerra Púnica Aníbal va entrar a la Gàl·lia al cap d’uns 38.000 soldats, 8.000 genets i 37 elefants de guerra, i, després d’haver superat els Pirineus al coll del Portús va establir el seu campament prop de la ciutat d’Il·liberis (actual Elna), cap al 218 abans de Crist abans d’arribar en territori advers, Roma. El gegantó Anibal també és fruit d’un projecte pedagògic de les classes bilingües d’Elna, dirigit pel taller Ventura i Hosta de Navata, com per la Godlana.

GegantóANNIBAL BARCA
Hauteur1,80 m
Poids10 Kg
Date de création30 juin 2019
Fabriqué àNAVATA
ParVENTURA & HOSTA

Le petit géant Surus, représente l’un des éléphants préférés d’Hannibal Barca. A l’origine, c’était une grosse tête créée par les enfants des classes bilingues d’Elne, en 2019. Il a été transformé en petit géant par le père d’un enfant de la colla accompagné de son fils. Particularité : L’éléphant crache de l’eau !

El gegantó Surus representa un dels elefants preferits de l’Anibal Barcà. Inicialment, era un capgros creat també pels alumnes de les classes bilingües d’Elna, al 2019, que va ser transformat en gegantó per un pare de la colla i el seu fill.

GegantóSURUS
Hauteur1,60 m
Poids8 Kg
Date de création2022
Fabriqué àELNA
ParLes enfants de la colla

Le petit géant Bandelette a été construit à l’occasion de la Fête d’Halloween d’Elne. A l’origine, c’était une grosse tête créée par 2 enfants de l’association, à l’occasion d’un atelier avec les artistes Ventura i Hosta de Navata. Personnage légendaire, il représente une momie folle qui a régné sur Elne.

El gegantó « Bandelette » es va construir per a la festa de Halloween d’Elna. Originàriament, era un capgrossos creat per 2 nens de la colla, durant un taller amb els artistes Ventura i Hosta de Navata. Personatge llegendari, representa una mòmia boja que regnava sobre Elne.

GegantóBANDELETTE
Hauteur2,20 m
Poids12 Kg
Date de créationOctobre 2023
Fabriqué àELNA
ParLes enfants de la colla
—————

Informations sur la colla gegantera :

Contact générique : gegants.elna@gmail.comSophie SOLÉ +336 30 50 34 70

Réseaux sociaux : https://www.facebook.com/gegants.delna/

Flash me
Nos partenaires

Els Gegants dels Angles

Auda i Llaret

En 2000, à l’occasion de la Fête patronale catalane (de la Vierge d’août), le bœuf rouge appelé Eloy a été créé pour la première fois, à la mémoire du saint du même nom qui sauva les troupeaux de la peste bovine au XIX siècle. Le bœuf rouge représente le souvenir d’une image festive dont parle le poète Joan Amades. Utilisée lors des carnavals capcinois pour ouvrir le cortège, il est à forte symbolique sociale. Le 15 novembre, les géants anglois arrivent dans le village : Auda et Llaret, fruits de l’imagination des capcinois passionnés de culture catalane. Auda représente le village avec tous ses aspects traditionnels, ses cultures, ses fêtes, la nature qui l’entoure, la douceur des habitants du pays et l’amour de la tradition ancestrale. Elle porte le nom de la rivière qui naît à sa source et aussi le nom des deux sommets au pied desquels se construisent les Angles. Llaret représente l’aspect le plus hivernal de la station balnéaire, avec les loisirs comme le ski, le sport en général, le travail, la robustesse des Anglois. Il porte le nom du deuxième sommet du village. Avec le Roc d’Auda, ils forment le massif du Llaret. Les deux géants portent les habits traditionnels paysans du plateau Capcinois du début du XXe siècle.

L’any 2000 en motiu de la Festa Major Catalana (Mare de Déu d’agost) es va estrenar per primera vegada el Bou Roig anomenat Eloy, en memòria del sant del mateix nom que va salvar els ramats de la pesta al segle XIX. El Bou Roig representa el record d’una imatge festiva de la qual parla el poeta Joan Amades. Usat durant els carnavals capcinesos per obrir la processó, té un fort simbolisme social. El 15 de novembre van arribar al poble l’Auda i en Llaret, els gegants anglesencs, fruit de la imaginació de capcinencs aficionats a la cultura catalana. L’Auda representa el poble amb tots els seus aspectes tradicionals, els seus conreus, les seves festes, la natura que l’envolta, la dolçor de la gent del país i l’amor de la tradició ancestral. Té el nom del riu que neix en el terme i també el nom dels dos pics al peu dels quals està construït els Angles. En Llaret representa l’aspecte més hivernal del poble-estació, amb lleure com l’esquí, l’esport en general, el treball, la robustesa dels anglesencs. Porta el nom del segon pic del poble. Juntament amb el Roc d’Auda formen el massís del Llaret. Els dos gegants van vestits a l’antiga usança dels pagesos de l’altiplà capcinès de principi del segle XX.

Nom du GéantAUDA
Hauteur 3,30 m
Poids 30 Kg
Baptisé le14 août 2001
Fabriqué àNAVATA
—————
Nom du GéantLLARET
Hauteur 3,45 m
Poids 33 Kg
Baptisé le14 août 2001
Fabriqué àNAVATA
L’ós i el Porrer
Cap grossos ou  figure : FLOR DE NEU
ELOY (el bou)
EL PORRER
L’ÓS
LA PETITA REINA

Amistat a l’Entorn del Canigó del Soler

Pep
Marisol

Pep est le digne représentant de l’association Amistat à l’Entorn del Canigó del Soler. Ce montagnard coiffé d’une barratine, est porteur de la « Senyera » (drapeau des catalans), d’un sac à dos, d’un fagot et d’une lampe tempête. Le fagot, où sont accrochés les messages d’ Amour et de Paix des Solèriens, sera déposé au sommet du Canigó lors de la troubade et participera à la régénération de la Flamme. La lampe tempête permettra d’acheminer la Flamme régénérée, le jour de la St Jean, à la commune du Soler. Le géant est réalisé avec à un modelage (argile), des moules (plâtre) et est peint en acrylique. Il porte des vêtements en velours côtelé et feutre. Ce géant est réalisé avec la technique traditionnelle du «carton-pierre», de la colle de lapin et  de farine. Les bras sont amovibles, le chevalet est en bois et rembourré de mousse sur les épaules et la tête.

Marisol est l’Ambassadrice de la Festa dels Bunyols del Soler, manifestation crée par l’association Amistat à l’Entorn del Canigó en 2015. Elle représente tout ce que l’association a toujours voulu mettre en avant, la culture et les traditions Catalanes. Marisol est une cuisinière, vêtue d’un chemisier blanc, d’une jupe fleurie, d’un tablier de cuisine, avec à son bras un panier rempli de bunyols. Marisol est réalisé avec à un modelage (argile), des moules (plâtre) et est peint en acrylique. Elle porte des vêtements en coton. Cette géante est réalisée avec la technique traditionnelle du «carton-pierre», de la colle de lapin et de farine. Les bras sont amovibles, le chevalet est en bois et rembourré de mousse sur les épaules et la tête.

Pep és el digne representant de l’associació Amistat a l’Entorn del Canigó del Soler. Aquest habitant de la muntanya que porta una barratina, porta la senyera, una motxilla, un feix i un fanalet. El paquet, on es pengen els missatges d’Amor i Pau dels Solerians, es col·locarà al cim del Canigó durant la trobada i participarà en la regeneració de la Flama. El fanalet portarà la Flama regenerada, el dia de Sant Joan, a la ciutat de Soler. El gegant està fet amb un modelat (fang), motlles (guix) i és pintat en acrílic. Porta roba de pana i de feltre. Aquest gegant està elaborat amb la tècnica tradicional de « cartró-pedra », cola de conill i farina. Els braços són extraïbles, el cavallet és de fusta i encoixinat amb escuma a les espatlles i al cap.

La Marisol és l’Embaixadriu de la Festa dels Bunyols del Soler, manifestació creada per l’associació Amistat a l’Entorn del Canigó en 2015. Representa tot el que l’associació sempre ha volgut al·legar, la cultura i les tradicions catalanes. La Marisol és cuinera, vestida d’una brusa blanca, d’una faldilla florida , d’un davantal de cuina amb al seu braç un cistell omplit de bunyols. Marisol està fet amb un modelat (fang), motlles (guix) i és pintat en acrílic. Porta roba de pana i de feltre. Aquest gegant està elaborat amb la tècnica tradicional  de « cartró-pedra », cola de conill i farina. Els braços són extraïbles, el cavallet és de fusta i encoixinat amb escuma a les espatlles i al cap.

Nom du GegantPEP LE MONTAGNARDMARISOL
Hauteur 3,20 m2,90 m
Poids 34 Kg21 Kg
Construit en Mars 20215 mars 2022
Fabriqué àSOLSONA (Cat. Sud)
par JAUME COTS MOLINA
sculpteur de l’atelier COTS
—————-
Chupeta i Jaumet

Jaumet et Chupeta sont deux gegantons de Solsona, Terre des géants,  arrivés à l’association en janvier 2019, afin d’animer les manifestations : Festa dels Bunyols, la Sant Joan et les différentes sorties auprès des Aînés.

Jaumet i Chupeta són dos gegantons de Solsona, Terra dels gegants, que van arribar a l’associació el gener del 2019 per tal d’acollir els actes de la ciutat : Festa dels Bunyols, Sant Joan i les diverses sortides amb els Majors.

Nom du Gegantó JAUMET
Hauteur 2,00 m
Poids 7,4 Kg
Construit en Décembre 2018
Fabriqué à SOLSONA (Cat. Sud)
par MIRELA VIVES :  Gegantets Kits
Bénis en janvier 2019
—————
Nom du Gegantó CHUPETA
Hauteur 2,00 m
Poids 7,4 Kg
Construit en Décembre 2018
Fabriqué à SOLSONA (Cat. Sud)
par MIRELA VIVES :  Gegantets Kits
Bénis en janvier 2019
—————
Juan i Marietta

Joan et Marietta sont deux aïeuls, vêtus du costume traditionnel Catalan. Ils ont animé les premières sorties culturelles de l’association.

Pau & Pepa , ont été conçus par le père d’un élève, à l’occasion des 10 ans des classes bilingues des écoles maternelles Françoise DOLTO et des classes élémentaires François ARAGO. Ces deux têtes représentent les enfants des écoles. Le prénom Pau  a été choisi pour symboliser la paix et la fraternité entre tous les enfants quelles que soient leurs origines .

Pau i Pepa

Joan i Marietta són dos avis, vestits amb roba tradicional catalana. Van animar les primeres sortides culturals de l’associació.

Pau & Pepa, van ser dissenyats pel pare d’un alumne, amb motiu dels 10 anys de les classes bilingües de les escoles Françoise DOLTO i de les classes Françoise ARAGO. Aquests dos caps representen els escolars. El primer nom Pau va ser escollit per simbolitzar la pau i la germanor entre tots els nens independentment del seu origen.

Capgrossos  : 4
Poids Entre 1,5 Kg et 2,3 Kg
Construit en Décembre 2016
Fabriqué à 1/ NAVATA  (Cat. Sud)
par VENTURA  HOSTA
Bénis en janvier 2017


2/ Ecoles F. Dolto et F. Arago

Colla Gegantera de Perpinyà

Jaume II de Mallorca i esclarmonde de Foix – Tercera versió

Jaume II de Mallorca, fils de Jaume le conquérant, fit construire le Palais des Rois de Majorque de Perpignan. Esclarmonde de Foix, son épouse, est la fille du Comte de Foix. Le gegantó représente Sanç, leur fils qui devint roi, mais mourut jeune, à Formiguères.

Jaume II de Mallorca, fill de Jaume el conqueridor, va construir el palau dels Reis de Mallorca a Perpinyà. Esclarmonde de Foix, la seva dona, és filla del comte de Foix. El gegantó representa a Sanç, el seu fill que es va convertir en rei però va morir jove, a Formigueres.

Nom du GéantJAUME II DE MALLORCA
Hauteur 4 m
Poids 42 Kg
Année de création 21 avril 1990
Fabriqué à NAVATA
—————
Nom du GéantESCLARMONDE DE FOIX
Hauteur 3,95 m
Poids 37 Kg
Année de création 21 avril 1990
Fabriqué à NAVATA
—————

1a versió dels gegants de Perpinyà
Nom des GegantonsSANÇ
GALDRIC
L’HORTOLA DEL VERNET
—————
segona versió dels gegants

Esbart Juventut de Perpinyà

Joan i Anna

Les géants du groupe de danse « Juventut de Perpinyà » sont nés en 1991 à l’occasion de la création de nouvelles danses pour le spectacle que le groupe préparait. Ils étaient une copie très fiable des géants de Sant Feliu de Pallerols qui, avec les chevaux et le mulet, sont les protagonistes d’une série de danses qui sont dansées le dimanche et le lundi de Pâques. Dans leurs premières années, Anna et Joan étaient habillées comme des géants d’inspiration médiévale. Elle, portait de longs et somptueux vêtements, et lui, portait « la massue du pouvoir » et un turban maure. Leurs robes avaient été confectionnées par Maria Mirales, une couturière du groupe, qui avait réussi à en faire de magnifiques géants, très appréciés de tous. Après quelques années, ils ont été laissés dans un coin du local, attendant calmement que quelqu’un les réhabilite. D’une certaine manière, il semblait que leur rôle de géants d’un groupe folklorique, les avait écartés de l’activité intense du reste de la famille des géants.

En 2005, à l’occasion de la célébration du 50e anniversaire du groupe Juventut de Perpinan, il a été décidé de récupérer Anna et Joan afin qu’ils puissent à nouveau se produire sur scène, accompagnés de 8 couples de danseurs en participant à un spectacle créé spécialement pour l’occasion appelé «Rosselló», qui a fait l’éloge de la Catalogne du Nord. Annie Galy et Frédéric Bosch ont confectionné de nouveaux costumes, cette fois inspirées du temps de la Renaissance. Faire revivre le couple une nouvelle fois, provoqua une certaine excitation. Ce fut un événement pour le monde des géants de la Catalogne Nord. Les géants du groupe Juventut se produisaient à nouveau sur une scène et, pour la première fois, dans la rue ! La présentation eut lieu lors des festivités de la Mercè à Barcelone, qui comprenaient des animations dédiés à la Catalogne Nord. Avec cette première, loin de chez eux, Anna et Joan ont connu une renaissance qui leur a permis, au-delà de la scène, de participer aux fêtes de la rue avec la grande famille des géants catalans. Après cette représentation, le groupe Juventut a baptisé son couple en 2010, de manière symbolique, pour que les deux personnages puissent profiter des fêtes et activités du monde des géants.

Els gegants en 2005

Els gegants de l’esbart dansaire  Juventut de Perpinyà, van néixer l’any 1991 amb motiu de la creació de noves danses per a l’espectacle que preparava el grup. Eren una copia molt fidedigna dels gegants de  Sant Feliu de Pallerols que, juntament amb els cavallets i la mulassa, son els protagonistes d’un seguit de danses que es ballen el diumenge i el dilluns de la segona pasqua. En els seus primers anys, l’Anna i en Joan anaven abillats de senyors d’inspiració medieval: ella amb roba llarga i sumptuosa, i ell portant la tradicional porra del poder i un turbant moro. Els seus vestits avien estats confeccionats per la Maria Mirales, modista de l’esbart, que va aconseguir convertir los en uns magnífics gegants, molts apreciat per tothom. Després d’uns parells d’anys, van quedar arraconats al local de l’entitat, tot esperant tranquil·lament, que algú els rehabilites. D’alguna manera, semblava com si el seu paper de gegants d’esbart els hagués marginat de la intensa activitat de la resta de la família gegantera.

L’any 2005, amb motiu de la celebració del 50e aniversari de l’esbart Juventut de Perpinyà, es va decidir recuperar els gegants Anna i Joan de manera que poguessin actuar de nou en un escenari, acompanyats per 8 parelles de dansaires i participant en un espectacle creat expressament per a l’ocasió que s’anomenava “Rosselló” i que lloava la Catalunya Nord. L’Annie Galy i el Frederic Bosch els van confeccionar uns nous vestits aquesta vegada inspirats en els senyors de l’època del renaixement. La reestrena va resulta molt emocionant i va constituir un esdeveniment per el mon geganter nord català perquè veia actuar de nou els gegants de l’esbart Juventut de Perpinyà en un escenari i, per primera vagada, al carrer. La presentació va tenir lloc per les festes de la Mercè de Barcelona que van comptar en la programació amb uns actes dedicats a la Catalunya Nord. Amb aquesta estrena, lluny de casa, l’Anna i el Joan van experimentar un renaixement que els van permetre, més enllà de l’escenari, participar al carrer amb la gran família gegantera catalana. Desprès d’aquesta actuació, l’esbart va batejar els gegants l’any 2010 com una mena d’acta simbòlic perquè les dues figures poguessin gaudir de les festes i activitats geganteres.

Anna i Joan en 1991
Nom du GéantJOAN
Hauteur2,45 m
Poids45 Kg
Année de création1991
Fabriqué parSergi SEUS à Perpignan
Baptisé le19 juin 2010
——————–
Nom du GéantANNA
Hauteur2,45 m
Poids 45 Kg
Année de Création1991
Fabriqué parSergi SEUS à Perpignan
Baptisé le19 juin 2010

El Gegant Pere IV El Ceremoneu

Pere IV

En 2015, 30 ans après la naissance du premier géant Pere (II el Gran), la mairie de Prades décida d’en confectionner un nouveau. Les ateliers de Toni Mujal ont été choisis, et M. Morena (organisateur de la fête de la Saint-Pierre) a été chargé de mener à bien le projet. Pere sort de temps à autres en Catalogne (Nord ou sud). Le reste du temps, il est exposé à la mairie de Prades. 

El 2015, 30 anys després del naixement del primer gegant Pere (II el Gran), l’ajuntament de Prada va decidir fer-ne un de nou. Es van escollir els tallers de Toni Mujal i el Sr. Morena (organitzador de la festa de Sant Pere) va ser el responsable de dur a terme el projecte. Pere surt de tant en tant a Catalunya (nord o sud). La resta del temps, s’exposa a l’ajuntament de Prada.

Nom du GegantPERE
Hauteur3,60 m
Poids42 Kg
Année de création2015
Fabriqué parTONI MUJAL (CARDONA)

El Gegant Pere II El Gran

Pere II

Selon la légende, le roi Pere aurait voulu monter au Canigou l’année 1285 (700 ans avant la naissance du géant). Son entourage et les locaux lui avaient déconseillé cette ascension, disant que la montagne était un refuge pour les dragons, esprits et autres mauvais génies. Bien que l’expédition ait connu une tempête de vent et de neige, les accompagnateurs laissèrent tous le roi à son sort, mais il parvint malgré tout à atteindre le sommet. Là, un dragon féroce l’attendait, mais il réussit à le combattre d’une force héroïque. Ainsi est né le géant « Pere II el gran » en 1985, à l’Université Catalane d’été de Prades, en commémoration de cette histoire. 

Environ 30 ans avant, un dragon avait déjà été construit à Prades (tête de carton-pâte, corps de tissu) où pouvaient s’introduire soixante-dix enfants. Il était prévu que le nouveau géant Pere lui tienne compagnie, mais le dragon mourut après de nombreuses fêtes aux abords de l’école Arrels de Perpignan, à qui il avait été confié. Le géant Pere, de 1985, était orphelin de son dragon légendaire. Placé sous l’hospitalité de la Colle de Villefranche-de-Conflent, le géant eut une vie intense l’année de sa naissance et fut porté par quelques jeunes du bas Conflent durant 3 ou 4 ans. Il fut ensuite accidenté après plusieurs chutes. Son poids et la difficulté du portage le laissèrent rapidement à l’abandon. Il servit à décorer l’une des portes de la ville de Villefranche-de-Conflent, ce qui lui causa quelques dégâts et détériorations, avant de terminer à l’entrée de la boutique pour le Fort Libéria, restauré et repeint, accueillant fièrement les touristes. Il ne sort plus du tout. 

Foto abans de la restauració

Segons la llegenda, el rei Pere volia pujar al Canigó l’any 1285 (700 anys abans del naixement del gegant). La seva comitiva i els veïns l’havien aconsellat per aquesta pujada, dient que la muntanya era un refugi per a dracs i altres mals esperits. Tot i que l’expedició va patir una tempesta de vent i de neu, tots els escortes van deixar el rei a la seva sort, però tot i així va aconseguir arribar al cim. Allà, l’esperava un drac ferotge, però va aconseguir combatre’l amb força heroica. Així va néixer el gegant « Pere II el gran » el 1985 a la Universitat Catalana d’Estiu de Prada, en commemoració d’aquesta història.

Uns 30 anys abans, ja s’havia construït un drac a Prada (cap de cartró, cos de teixit) on podien entrar uns setanta nens. S’esperava que el nou gegant Pere el mantingués en companyia, però el drac va morir després de moltes festes a prop de l’escola Arrels, a Perpinyà, a la qual havia estat confiat. El gegant Pere del 1985 va quedar orfe del seu llegendari drac. Situat sota l’hospitalitat de la Colla de Vilafranca de Conflent, el gegant va tenir una vida intensa l’any del seu naixement i va ser portat per uns quants joves del baix Conflent durant 3 o 4 anys. Després de diverses caigudes.

Nom du GegantPERE II EL GRAN
Hauteur 
Poids 
Année de création1985
Fabriqué parESPERANÇA CASAS (BARCELONA)

El Gegantó Mateu de Ria

Photo Daniel Decoune (Terre de Géants)

Mateu est un petit géant de Ria, construit par un papa pour son fils, Mathieu. Ce gegantó a été actif un temps, dans la Colla Gegantera de Villefranche. C’est une figure spéciale, qui appartient à Mathieu Parent, également connu sous le nom de Mateu, responsable junior en 2003 des géants de Villefranche de Conflent. Sa famille l’a construit et le lui a offert en cadeau et, comme il ne pouvait pas en être autrement, le géant a reçu le même nom que son propriétaire et son porteur. Mateu est habillé comme l’était les pages au Moyen Âge. La couleur bleue de sa robe, et son diadème, donnent une note de couleur et de joie aux fêtes et célébrations auxquelles il participe. De plus, comme il est un géant « manote », quand il se promène dans la rue, il distribue des gifles aux proches, ou obstrue les pas des géants.

Mateu és un petit gegant de Ria, construït per un pare per al seu fill, Mathieu. Aquest gegantó va estar actiu durant un temps, a la Colla Gegantera de Vilafraca de Conflent. És una figura especial, ja que pertany a Mathieu Parent, també conegut com Mateu, cap de colla junior (en 2003) de la colla gegantera. La seva familia el va construir i li va regalar, i, com no podia ser d’altra manera, el gegant va rebre el mateix nom que el seu proprietari i portador. El Mateu va vestit tal comho feien els patges de l’edat mitjana i forma part de la comitiva vilafranquesa. El color blau del seu vestit i la seva diadema atorguen una nota de color i alegria a les festes i celebracions en què participa. A més a més, com que es tracta d’un gegant manotes, quan va pessejant pel carrer es dedica a repartir « ciatellades » als qui té més a prop o entorpeixen el pas dels gegants.

Mateu
Nom du GegantóMATEU
Hauteur1,60 m
Poids10 kg
Date de création20 avril 2003
Fabriqué àRIA
Mateu amb la geganta de Vilafranca de Conflent

Els Gegants de Ribesaltes

Galdric Trencavent i Radegonda

1290 – Le Roussillon vit des instants paisibles sous le règne du pacifique Jaume II de Majorque. Mais la nuit du 2 au 3 février, les rivesaltais vont vivre un événement peu croyable. Seul Fardolí le Sereno arpente les rues étroites de la ville. Soudain, un énorme bruit de pierres qui éclatent, réveille les habitants. Et puis, des cris d’enfants étouffés viennent surprendre, des pleurs qui s’entremêlent … et un énorme hurlement rauque vient ponctuer la scène. Le constat est dramatique. Six bébés et enfants ont disparu. On dirait bien qu’une bête énorme s’est introduite dans la ville, a traversé les remparts. Un monstre sanguinaire, avide de chair tendre, les dents acérées qui s’est emparé des pauvres enfants, les arrachant à leur sommeil et les emportant probablement dans son antre pour en faire son repas. Lorsque le Batlle demande à l’un des veilleurs de lui donner description de la bête, l’homme répond tout en bégayant, saisi par la frayeur : « Vavau » …  « il a…il a ». Ce semblant de phrase va graver les mémoires et donne le nom à la « bête » le Babau ! Un homme se présente auprès du Batlle. Il s’agit du seigneur des Fraisses et Périllos, Galdric Trencavent. Il explique très simplement pouvoir contribuer à exterminer l’animal. Galdric, en un geste éclair envoie une flèche dans la gueule béante du monstre sanguinaire. Cette flèche ne sera pas suffisante pour en venir à bout de l’animal, mais le blessa. Quelques jours plus tard, il fut retrouvé dans un champ mort suite de ses blessures.

El Babau

1290 – El Rosselló viu moments tranquils sota el regnat del pacífic Jaume II de Mallorca. Però la nit del 2 al 3 de febrer, la gent de Ribesaltes viuran un esdeveniment inversemblant. Només Fardolí el Sereno recorre els carrers estrets de la ciutat. De sobte, un enorme so de pedres que exploten desperta els habitants. I tot seguit, sorprenen els crits dels nens sufocats, les llàgrimes que s’entrellacen … i un enorme soroll que grinyola puntualitza l’escena. La troballa és dramàtica. Falten sis nadons i nens. Sembla que una enorme bèstia ha entrat a la ciutat, passada per les muralles. Un monstre sanguinari, famolenc de carn tendra, dents afilades que ha agafat els pobres nens, arrabassant-los del son i probablement portant-los a la seva cova per menjar. Quan el Batlle demana a un dels vigilants que li doni una descripció de la bèstia, l’home respon, balbustant, agafat per la por: « Vavau » … « té … té ». Aquesta semblança d’una frase cremarà records i donarà el nom de « Babau » a la bèstia! Un home es presenta al Batlle. Es tracta del senyor de « Fraisses » i « Périllos », Galdric Trencavent. Explica molt simplement que pot ajudar a exterminar l’animal. Galdric, en un gest de llamps, envia una fletxa a la boca oberta del monstre sanguinari. Aquesta fletxa no serà suficient per enderrocar l’animal, sinó que el va ferir. Pocs dies després, va ser trobat en un camp mort per les seves ferides. En Galdric era el senyor de les terres i del castell de Perellós, que a l’edat mitjana constituïa una de les fortaleses més importants de la frontera nord del comtat de Catalunya. La Radegonda, al seu torn, era la senyora de Salveterra, fortalesa veïna de Perellós.

1ère version des Gegants – années 2000

Nom du GéantGALDRIC TRENCAVENT
Hauteur 3,75 m
Poids 40 Kg
Année de création13 août 1996
Fabriqué àRIVESALTES
—————
Nom du GéantRADEGONDA
Hauteur 3,50 m
Poids 40 Kg
Année de création13 août 1996
Fabriqué àRIVESALTES
—————
Fardolí el Sereno
Figures :EL BABAU
FARDOLÍ EL SERENO

Els Apis Catalans de Sant Hipòlit de la Salanca

Fra Cabot, Llevantina, Patufet i Hipólit

Le territoire de Saint-Hippolyte s’étend entre mer et montagne, au bord de l’Etang de Salses. Le village s’est développé autour de deux entités : l’église, d’une part, et le château, de l’autre. Entre le XIème et le XIIIème siècle, une cellera (cellier) se constitue autour du château.  Cette cellera devient une enceinte villageoise fortifiée. Le château de Saint-Hippolyte est construit probablement au milieu du Xème siècle.  Le Château est un fief royal au XIIème siècle, appartenant à des seigneurs locaux sous allégeance des rois d’Aragon. Il est vendu aux Templiers du Mas Déu. Le château demeure en leur possession jusqu’en 1439 puis les Hospitaliers de Saint-Jean de Jérusalem en prennent possession. Entre le XIVème et le milieu du XVIIème siècle, Saint-Hippolyte est victime des conflits opposants les royaumes de France et d’Aragon, d’Aragon et de Majorque, ou encore des assauts et des pillages étrangers (en 1344). Un projet de canal, pensé par l’ingénieur Pierre Paul Riquet, consistait à relier depuis Port-Vendres, les étangs entre eux jusqu’au Languedoc. Après deux ans de creusement à Saint-Hippolyte, le projet est abandonné. Mais, ce tronçon de canal qui court jusqu’à l’étang, va permettre d’assainir les terres… En 2016 Saint Hippolyte a signé une convention de jumelage avec Sant Hipòlit de Voltrega un village de la Catalogne Sud qui possède un couple de géants d’où l’idée de constituer une «Colla gegantera». L’association Els Apis Catalans qui a pour but de promouvoir la langue et la culture catalane a constitué cette «colla gegantera».

Après des recherches, Fra Cabot (Frère Cabotus) fut le premier commandeur templier du château en 1226 (annexe du Mas Deu) : un templier vêtu de la cape blanche frappée de la croix rouge. Sur son bouclier apparaît l’écusson de la ville.  La lourde épée est au fourreau en signe pacifique et il porte la «senyera», le drapeau catalan.

En choisissant «la dona de l’estany», c’est l’étang qui est représenté comme personnage associé au village et à son histoire. «Llevantina» symbolise la terre, l’eau et le vent. La terre est la patience, la fertilité représentée par le panier avec les légumes de la salanque.
L’eau est l’origine et symbolise la persévérance et la volonté, c’est le lieu où l’on pêche (la nasse et le filet sont les deux accessoires utilisés depuis le moyen-âge pour la pêche de l’anguille et de poisson). Le vent est l’expression même de la vie d’où le nom du vent de l’orient, vent d’est, Llevantina est avant tout catalane avec sa coiffe et sa croix badine. Elle aurait pu être notre grand-mère.

El territori de Sant Hipòlit s’estén entre mar i muntanyes, a la vora de l’Etang de Salses. El poble s’ha desenvolupat al voltant de dues entitats: l’església, d’una banda, i el castell, de l’altra. Entre els segles XI i XIII, es va construir un celler al voltant del castell. Aquesta cèl·lula es converteix en un recinte de poble fortificat. El castell de Sant Hipòlit va ser construït probablement a mitjan segle X. El castell és un feu reial del segle XII, pertanyent a senyors locals sota la lleialtat dels reis d’Aragó. Es ven als templers del Mas Déu. El castell va romandre en poder seu fins al 1439, quan els hospitalers de Sant Joan de Jerusalem en van prendre possessió. Entre el segle XIV i la meitat del segle XVII, Sant Hipòlit va ser víctima de conflictes entre els regnes de França i Aragó, Aragó i Mallorca, o fins i tot d’atacs i saquejos estrangers (el 1344). Un projecte de canal, dissenyat per l’enginyer Pierre Paul Riquet, consistia a connectar els estanys de Port-Vendres entre ells i el Llenguadoc. Després de dos anys d’excavacions a Sant Hipòlit, el projecte va ser abandonat. Però aquest tram de canal que va fins a la bassa ajudarà a netejar el terreny… El 2016 Sant Hipòlit va signar un acord d’agermanament amb Sant Hipòlit de Voltrega, un poble del sud de la Catalunya que compta amb un parell de gegants, d’aquí la idea de formar una “Colla gegantera”. L’associació Els Apis Catalans, que té com a objectiu promoure la llengua i la cultura catalana, ha creat aquesta « colla gegantera ».

Fra Cabot (germà Cabotus) va ser el primer comandant templer del castell el 1226 (annex del Mas Deu): un templer vestit amb la capa blanca estampada amb la creu vermella. L’escut de la ciutat apareix al seu escut. L’espasa pesada es troba a la vaina com a senyal pacífic i porta « la senyera », la bandera catalana.

Llevantina és « la dona de l’estany ». Es tracta de l’estany que es representa com un personatge associat al poble i a la seva història. « Llevantina » simbolitza la terra, l’aigua i el vent. La terra és paciència, la fertilitat que representa el cistell amb les verdures salanes.
L’aigua és l’origen i simbolitza la perseverança i la voluntat, és el lloc on pescem (la trampa i la xarxa són els dos accessoris que s’utilitzen des de l’edat mitjana per a la pesca de l’anguila i peix). El vent és l’expressió mateixa de la vida, d’aquí el nom del vent de llevant, Llevantina és sobretot catalana amb el seu tocat i la seva creu. Podria haver estat la nostra àvia.

Patufet, Fra Cabot i Llevantina
Nom du GéantFRA CABOT
Hauteur3,40 m
Poids37 Kg
Baptisé le26 Novembre 2017
Fabriqué àNAVATA
—————
Nom du GéantLLEVANTINA
Hauteur3,40 m
Poids35 Kg
Baptisée en14 Octobre 2018
Fabriqué àNAVATA
—————
Capgrossos : MARIETA ET JOANET
Leur rôle est avant tout d’encadrer les  géants et d’animer les défilés.
Ils représentent :
·       Marieta : la grand-mère
·       Joanet : le grand-père
—————
GegantonsPATUFET & HIPÒLIT
Ils représentent :
·   Patufet est principal personnage d’un conte catalan. Il est généralement présenté comme un minuscule enfant de la taille d’un grain de riz portant une grande barretina rouge afin que ses parents puissent le retrouver plus aisément. Il est curieux et vilain jusqu’au jour où il décide de prouver au monde entier qu’il peut se rendre utile et que l’on peut avoir confiance en lui (dans d’autres versions, Patufet est gentil et courageux dès le début de l’histoire).
·   Sant Hipòlit : le sergent d’armes accompagnant Fra Cabot

Els Gegants de Sant-Llorenç de la Salanca

Eloi Pino & Espérance Hof représentent le passé maritime glorieux de la commune, et personnifient des personnages emblématiques du patrimoine local : un corsaire ayant fondé le port de Djibouti, et une vendeuse de poisson du village. Bernard Forner, agent de maîtrise dans les services techniques communaux a réalisé les structures à partir de moules en plâtre dans lesquels il a coulé un mélange de fibres de verre et de résine de polyester. Ce procédé a l’avantage de rendre les géants beaucoup plus solides et plus légers que ceux existants. C’est aussi lui qui les a peints et maquillés. Pour les costumes, sont intervenues trois couturières, Lucienne Lopez, Sylvie Grau et Simone Pouget, ce qui n’a pas été une mince affaire en raison des dimensions des personnages.

Eloi Pino i Espérance Hof representen el gloriós passat marítim de la ciutat i personifiquen personatges emblemàtics del patrimoni local: un corsari que va fundar el port de Djibouti, i una venedora de peix del poble. Bernat Forner, dels serveis tècnics municipals, va produir les estructures a partir de motlles de guix on va abocar una barreja de fibres de vidre i resina de polièster. Aquest procés té l’avantatge de fer els gegants molt més forts i lleugers que els existents. També va ser qui els va pintar i confeccionar. Per al vestit, van intervenir tres costureres, Lucienne Lopez, Sylvie Grau i Simone Pouget, cosa que no va ser una tasca fàcil per les dimensions dels personatges.

Nom du Géant ELOI PINO
Hauteur 3,10 m
Poids 
Année de création 2011
Fabriqué à St LAURENT DE LA SALANQUE
———–
Nom du Géant ESPERANCE HOF
Hauteur 3,10 m
Poids 
Année de création 2011
Fabriqué à St LAURENT DE LA SALANQUE

Colla Gegantera de Taltahull

Bernat de Tallaferro i Toda

Bernat de Tallaferro (988-1020 comte de Besalú) est le fondateur du château de Tautavel. Il est appelé « Tallaferro » pour son habileté avec les armes. C’était un dirigeant généreux avec ses vassaux ainsi que le clergé. Quant à ses exploits militaires, il semble avoir participé à l’importante expédition de Ramon Borrell à Cordoue en 1010. En 1016, il se rendit à Rome et réussit à créer un évêché à Besalú, à la tête duquel il plaça son fils Guifré. Tallaferro s’est noyé en 1020 dans le Rhône, alors qu’il se rendait en Provence pour organiser le mariage de son fils Guillaume. Toda (Adélaïde), fille du comte Borrell de Barcelone, fut son épouse.

Bernat de Tallaferro (988-1020 Comte de Besalú) constructor del castell de Taltahull, anomenat Tallaferro per la seva destresa amb les armes. Fou un governant generós amb els seus vassalls així com amb els eclesiàstics. Pel que fa a les seves gestes militars, sembla que participà en la important expedició a Còrdova de Ramon Borrell, el 1010. El 1016 viatjà a Roma i aconseguí la creació d’un bisbat a Besalú, al capdavant del qual col.locà el seu fill Guifré. En Tallaferro morí el 1020 ofegat al Roine, quan es dirigia a la Provença per tal d’organitzar el matrimoni del seu fill Guillem. Toda (Adelaida), filla del Comte Borrell de Barcelona, va ser la seva esposa.

Les géants de Tautavel ont quatre Capgrossos :

  • « Bepa » & « Rallamp » de la bande dessinée de Jordi (fabriqués à Navata)
  • Depuis le 16 septembre 2023 : Fémora (fémur dans les cheveux) et Taillepierre ( analogie avec Taillefer) crées et offerts par le Musée de la Préhistoire de Tautavel. Les prénoms ont été choisis par le Musée. Ils ont été baptisés au Cava le 16 septembre 2023 à Tautavel, par Cap de Colla des géants de St Hippolyte. Les parrains sont Mr et Mme DE LUMLEY, demeurant au village, préhistoriens, découvreurs du crâne de l’Homme de Tautavel en juillet 1971.
Nom du GéantBERNAT DE TALLAFERRO
Hauteur3,75 m
Poids37 Kg
Baptisé le1er mai 2004
Fabriqué àNAVATA
—————
Nom du GéantTODA (Adélaïde de Provence)
Hauteur3,60 m
Poids35 Kg
Baptisée le1er mai 2004
Fabriqué àNAVATA
—————
Capgrossos4

Els Gegants de Tuir

Pere i Victoria

En 2007, la Municipalité de Thuir a décidé d’élargir sa palette en matière de culture catalane en faisant construire par M. LOPEZ, sellier à Rivesaltes, un couple de géants : PERE et VICTORIA. Ce sont un paysan et une paysanne vêtus de leurs costumes traditionnels. Leurs noms sont directement liés aux noms des saints patrons de l’église de la Ville Notre Dame de la Victoire Ils furent baptisés le 21 juillet et ils eurent comme parrain « Cosma i Damiana » de Queixans et comme marraine « El cavaller de Traçavent i la Dama Radegonde » de Rivesaltes.

El 2007, el municipi de Tuir va decidir ampliar el seu ventall de cultura catalana, fent que el Sr LOPEZ a Rivesaltes construís una parella de gegants: PERE i VICTORIA. Són pagesos amb vestits tradicionals rossellonesos. Els seus noms estan directament lligats als noms dels sants patrons de l’Església de la Ciutat de Notre Dame de la Victoire. Van ser batejats el 21 de juliol i van tenir com a padrí « Cosma i Damiana » de Queixans i com a padrina « la Dama Radegonde

Nom du GéantPERE
Hauteur3,40 m
Poids38 Kg
Baptisé le21 juillet 2007
Fabriqué àRivesaltes
—————
Nom du GéantVICTORIA
Hauteur3,30 m
Poids28 Kg
Baptisée le21 juillet 2007
Fabriqué àRivesaltes

Els Gegantons de Toulouges

Matarrec i Llumill

Alors que Matarrec navigue depuis la Grèce, la plaine du Roussillon est noyée par les eaux d’un déluge, jusqu’au pied du Canigó. Une tempête le surprend et détruit les voiles et l’ancre de son bateau. Pour les réparer, il lui faut le fer du Canigó. Aidé par une des  Fées de la montagne, Llumina, il récupère le précieux minerai. Tous deux partent vers l’antre du dragon et du forgeron. Ils déposent ensuite le fer incandescent (fondu par le feu du dragon) sur l’enclume du forgeron. Quand l’ancre est prête, ils rejoignent le bateau pour s’enfuir. Matarrec et Llumilla se déclarent leur amour. Les sorcières, pour se venger, poursuivent les amoureux jusqu’au lieu dit Toulouges et provoquent un tourbillon asséchant  la plaine du Roussillon afin que le bateau s’échoue. C’est ici que Matarrec et Llumilla vécurent heureux pour toujours. Ainsi s’achèvent les aventures de Matarrec et de la fée Llumilla. C’est pour rappeler cette légende que le collège de Toulouges a la forme d’ un bateau.   

Mentre el Matarrec navega des de Grècia, la plana del Rosselló s’ofega a les aigües d’un diluvi, fins als peus del Canigó. Una tempesta el sorprèn i destrueix les veles i l’àncora del seu vaixell. Per reparar-los, necessita el ferro del Canigó. Ajudat per una de les fades de la muntanya, Llumina, recull el preciós mineral. Tots dos van al cau del drac i del ferrer. Després dipositen el ferro incandescent (fos pel foc del drac) sobre l’enclusa del ferrer. Quan l’àncora està a punt, tornen al vaixell per fugir. El Matarrec i la Llumilla es declaren estimats. Les bruixes, en venjança, persegueixen els amants fins a un lloc anomenat Toluges i provoquen un remolí que asseca la plana del Rosselló perquè el vaixell encalli. Va ser aquí on el Matarrec i la Llumilla van viure feliços per sempre. S’acaben així les aventures del Matarrec i de la fada Llumilla. És per recordar aquesta llegenda que el col·legi de Toulouges té la forma d’un vaixell.

Nom du GegantóMATARREC
Hauteur2,26 m
Poids10,6 Kg
Fabriqué parles Élèves des classes de 6 ème et 3 ème du Collège François Mitterrand de Toulouges (encadrés par le Professeur de Catalan Mme Jocelyne BENET et le Professeur d’ Art Plastique Mme Isabelle MENCION)
—————
Nom de la gegantonaLLUMILLA
Hauteur2,24 m
Poids10,6 Kg
Fabriqué parles Élèves des classes de 6 ème et 3 ème du Collège François Mitterrand de Toulouges (encadrés par le Professeur de Catalan Mme Jocelyne BENET et le Professeur d’ Art Plastique Mme Isabelle MENCION)
—————

Els Gegants de Vilafranca de Conflent

Sança de Barcelona i Guillem-Ramon de Cerdanya

Bien qu’il n’y ait pas de tradition de géants en Catalogne Nord, le village de Villefranche a décidé de créer son couple en 1989 pour participer aux festivités organisées en Catalogne Sud. Après consultation des habitants du village, les géants représentent le couple fondateur de la ville, en 1090 : le comte Guillem-Ramon de Cerdanya et son épouse Sança de Barcelona. Les nombreux voyages ont un peu fatigué ce couple de géants. De ce fait, un nouveau couple a donc été fabriqué et baptisé en 1999. Il représente les mêmes personnages. Les géants ont été réalisés par les membres de l’association. Guillem Ramon (1068-1095) épousa Adélaïde de Carcassonne-Rasés, qui, à sa mort, lui laissa des droits de dot sur ces comtés, auxquels il renonça en faveur de Ramon Berenguer I lorsqu’il épousa sa fille Sança dans les seconds mariages. En 1085, il se voit confier la tutelle du jeune Ramon Berenguer, fils de feu Cap d’Estopes, Ramon Berenguer II.

Griotte, une musicienne du Moyen Âge et Vauban, l’architecte de Louis XIV et de la ville. Par son œuvre, le village est un site classé au patrimoine mondial de l’UNESCO depuis 2008.

Tot i que a la Catalunya del Nord no hi ha tradició de gegants, el poble de Vilafranca de Conflent va decidir crear una parella el 1989 per participar a les festes organitzades al sud de Catalunya. Després de consultar els habitants del poble, els gegants representen la parella fundadora de la ciutat el 1090: el comte Guillem-Ramon de Cerdanya i la seva dona Sança de Barcelona. Els nombrosos viatges han cansat una mica aquesta parella de gegants. Com a resultat, una nova parella es va fer i es va batejar el 1999. Representa els mateixos personatges. Els gegants van ser realitzats pels membres de l’associació. Guillem Ramon (1068-1095) es va casar amb Adélaïde de Carcassonne-Rasés, que, a la seva mort, li va deixar els drets de dot sobre aquests comtats, als quals va renunciar a favor de Ramon Berenguer I quan es va casar amb la seva filla Sança en segones núpcies. El 1085 se li encomanà la tutela del jove Ramon Berenguer, fill del desaparegut Cap d’Estopes, Ramon Berenguer II.

La ciutat té tres gegantons: Dante, Griotte, una músic de l’edat mitjana i Vauban, l’arquitecte de Lluís XIV i de la ciutat. Per la seva obra, la ciutat va entrar al patrimoni mundial de la UNESCO des de 2008.

Guillem-Ramon
1a versió
Nom du GéantGUILLEM-RAMON
Hauteur3,40 m
Poids40 Kg
Année de création1989
Fabriqué à VILLEFRANCHE DE CONFLENT
—————
Sança
1a versió
@Tristan Sadones
Nom du GéantSANCIA
Hauteur3,40 m
Poids40 Kg
Année de création1989
Fabriqué àVILLEFRANCHE DE CONFLENT
—————
Nom du GegantóGRIOTTE
Hauteur2,40 m
Poids18 Kg
Année de création2014
Fabriqué àVILLEFRANCHE DE CONFLENT
Histoire
du personnage
Elle porte le nom d’un type de marbre de Villefranche et représente une musicienne du moyen-âge.
—————
Nom du Gegantó VAUBAN
Hauteur2,20 m
Poids14 Kg
Année de création2018
Fabriqué àVILLEFRANCHE DE CONFLENT
Histoire
du personnage
Créé en l’honneur du 10e anniversaire de l’entrée du village dans le patrimoine mondial de l’UNESCO, représente un architecte du 17e-18e siècle qui a renforcé et complété la fortification du village.
——————–
Nom du GegantóDANTE
Hauteur1,50 m
Poids4 Kg
Fabriqué àVILLEFRANCHE DE CONFLENT